Ondřej Trojan
Před uvedením jména Ondřej Trojan by snad byla vhodná otázka: „kdo ze sklepních mistrů není ještě ve Slavonicích“? A tím jsme opět u toho, kdo za to může, tedy u Žampiče.
Ondřej Trojan je tedy pražskou náplavou a protože kochat se stále sgrafity omrzí, je i příkladem toho, jak pražáci dokáží obohatit a kultivovat venkov. Slavonice tak získaly neuvěřitelný intelektuální náboj a směřují k renesanci renesance.
Ondřej Trojan je znám zejména jako režisér filmů Želary či Občanský průkaz. S dalšími sklepními mistry, Tomášem Hanákem a Jiřím Burdou založili Filmovou a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., která se zaměřuje na produkci celovečerních filmů, výrobu audiovizuálních děl a na manažerskou činnost pro Divadlo Sklep.
Total HelpArt T.H.A. v současnosti patří k nejúspěšnějším producentským společnostem vůbec. Spolupracovala na většině filmů Jana Hřebejka (Pelíšky, Musíme si pomáhat, Pupendo, Horem Pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek, U mě dobrý).a může se tedy pochlubit nominací na Oscara za nejlepší zahraniční film (MUSÍME SI POMÁHAT) a několika Českými lvy. Do jeho dílny patří i dokumentární film TOTÁLNÍ VELBLOUD KRYŠTOFA TRUBÁČKA (1992), spjatého s keramikou Maříž.
To je stručný výčet, dokumentující mimořádné postavení Total HelpArt na českém kulturním poli.
Vedle tohoto výčtu však stojí jeho víkendové aktivity pro Slavonice a region - hudební a filmový festival SLAVONICE FEST, který přesahuje rámec města a vstupuje i do rakouských Drozdovic* a Bejdova*, jakož i celé České Kanady, festival, který se vepsal mezi sgrafita i do barev mařížské keramiky. (pozn: Drozdovice = Drosendorf, Bejdov = Waidhofen)
Kdo je tedy Ondřej Trojan z pohledu regionu?
Je to zejména on, kdo převedl Slavonice a s nimi region do jiné dimenze a umocnil tak dosavadní aktivity Besídky, Maříže, Spolkového domu a vytvořil tak novou platformu pro další pestrost Slavonic.