Ondřej Trojan

Před uvedením jména Ondřej Trojan by snad byla vhodná otázka: „kdo ze sklepních mistrů není ještě ve Slavonicích“?  A tím jsme opět u toho, kdo za to může, tedy u Žampiče.

Ondřej Trojan je tedy pražskou náplavou a protože kochat se stále sgrafity omrzí, je i příkladem toho, jak pražáci dokáží obohatit a kultivovat venkov.  Slavonice tak získaly neuvěřitelný intelektuální náboj a směřují k renesanci renesance.

Ondřej Trojan je znám zejména jako režisér filmů Želary či Občanský průkaz. S dalšími sklepními mistry, Tomášem Hanákem a Jiřím Burdou založili Filmovou a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., která se zaměřuje na produkci celovečerních filmů, výrobu audiovizuálních děl a na manažerskou činnost pro Divadlo Sklep.

Total HelpArt T.H.A. v současnosti patří  k nejúspěšnějším producentským společnostem vůbec. Spolupracovala na většině filmů Jana Hřebejka (Pelíšky, Musíme si pomáhat, Pupendo, Horem Pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek, U mě dobrý).a může se tedy pochlubit nominací na Oscara za nejlepší zahraniční film (MUSÍME SI POMÁHAT) a několika Českými lvy. Do jeho dílny patří i dokumentární film TOTÁLNÍ VELBLOUD KRYŠTOFA TRUBÁČKA (1992), spjatého s keramikou Maříž.

To je stručný výčet, dokumentující mimořádné postavení Total HelpArt na českém kulturním poli.

Vedle tohoto výčtu však stojí jeho víkendové aktivity pro Slavonice a region - hudební a filmový festival SLAVONICE FEST, který přesahuje rámec města a vstupuje i do rakouských Drozdovic* a Bejdova*, jakož i celé České Kanady, festival, který se vepsal mezi sgrafita i do barev mařížské keramiky.   (pozn: Drozdovice = Drosendorf, Bejdov = Waidhofen)    

Kdo je tedy Ondřej Trojan z pohledu regionu?

Je to zejména on, kdo převedl Slavonice a s nimi region do jiné dimenze a umocnil tak dosavadní aktivity Besídky, Maříže, Spolkového domu a  vytvořil tak novou platformu pro další pestrost Slavonic.