Skici Franka Gehryho

Datum: 22. 03. 2007

 

Jedinečná příležitost seznámit se s Gehryho dílem v celé jeho šíři prostřednictvím dokumentárního filmu o životě, díle a především procesu tvorby Franka Gehryho. Film natočil během pěti let blízký Gehryho přítel Sydney Pollack, veřejnosti známý spíše jako režisér hraných filmů (Vzpomínky na Afriku, 1985 či Tootsie, 1982).

První Pollackův celovečerní dokument se nesoustředí na Gehryho teoretický přístup k architektuře, nesklouzává k pouhému obdivnému výčtu jeho staveb, ani nepředkládá Gehryho životopis. Jedná se spíše o intimní rozhovor dvou přátel o magických momentech Gehryho života a tvorby, která se nerodila bez obtíží. Pollack, který není odborníkem na architekturu, žádá svého přítele, aby mu osvětlil ducha svých staveb - jak vznikají, co znamenají, jak chtějí působit, a tím i jádro sebe sama. Zdokumentoval celé Gehryho dílo - od jeho první stavby seníku v Kalifornii až po objekty dosud nedostavěné. Sledoval sžívání se lidí s Gehryho specifickými objekty a jejich pohyb ve stavbách, které jsou svojí výstředností nepřehlédnutelné.

Frank Gehry prošel ve svých tvůrčích počátcích značnou autorskou i osobní krizí, o níž se ve filmu dozvídáme nejen z jeho vlastních úst, ale i z rozhovoru s jeho osobním psychoterapeutem. Jeho ambiciózní projekty narážely na neochotu a nedůvěru zadavatelů, Gehry se musel učit, jak je pro svá díla získat. Neustálý strach z totálního, nejen obchodního krachu, časem překonal a vystavěl díla, za něž si vysloužil chválu kritiků i veřejnosti, stejně tak jako nenávist a absolutně odmítavé postoje. Náladu, kterou vyvolávají Gehryho projekty, si české publikum může připomenout vzpomínkou na vzrušené a vlekoucí se debaty o tom, zda je vhodné narušit historický ráz pražského nábřeží extravagantním Tančícím domem.

O možnost natočit Gehryho portrét se ucházelo mnoho dokumentaristů. Gehry sám ale nakonec oslovil svého dlouholetého přítele Sydneyho Pollacka, přestože Pollack neměl dosud velkou zkušenost s dokumentaristikou a dodnes ani neoplývá žádnými hlubšími znalostmi architektury. Zato měl velkou zkušenost s Gehrym jako člověkem. Aby se Gehryho osobnosti co nejvíce přiblížil, postupoval formálně podobným způsobem jako Gehry při tvorbě svých projektů začínajících a korigovaných skicami: rozhovory v architektově domě a ateliéru, kde si neustále pohrává s papírovými modely, snímá digitální kamerou, zatímco pro natáčení v Gehryho precizních stavbách použil filmového materiálu.

Skici Franka Gehryho vypovídají o vzájemném pochopení dvou uměleckých osobností a přinášejí obraz jejich přátelství, které se v dokumentu setkává nad jejich společným tématem - procesem tvorby a vzniku.

Frank O. Gehry se narodil 28. února 1929 v Torontu, v roce 1947 se usadil v Los Angeles, kde žije dodnes. V oboru architektura promoval na University of Southern Kalifornia (1954), začal pracovat ve společnostech Victor Gruen Associates a Pereira and Luckman Associates. Krátce studoval urbanismus na Harvard University´s Graduate School of Design. Rok pobýval v Paříži, kde pracoval pro Andrého Rémondeta. V roce 1962 se vrátil do Kalifornie a založil v Santa Monice malou firmu. Jeho rané práce vycházejí z modernismu a ovlivnili je průkopníci moderní architektury jako Harwell Hamilton Harris, Richard Neutra a Frank Lloyd Wright. Od raných zakázek rezidenčních staveb však zkoumá expresivní potenciál obyčejných materiálů, do architektonického obalu se snaží vnést pohyb. Gehryho firma se rozrůstala a mezi zakázkami se začal objevovat i výstavní design, nábytek, knihovny, kancelářské budovy, restaurace, školy, výstavní síně a divadla.

V roce 1989 byla Gehrymu udělena cena Pritzker Prize, jedno z nejvýznamnějších architektonických ocenění, a Zlatá medaile Amerického institutu architektů (American Institute of Architects). V roce 2001 Gehry obdržel i Zlatou medaili Královského institutu Britských architektů (Royal Institute of British Architects).

Pritzker Prize znamenala pro Gehryho veliké uznání. Následující období patří mezi nejproduktivnější a nejspokojenější léta jeho kariéry. Počátek devadesátých let přinesl obrovský rozvoj počítačového softwaru a výrazně usnadnil konstrukci a realizaci složitých stavebních systémů. Umožnil také úspěšně přenést pohybové rysy Gehryho tvorby z modelů na samotné stavby. Gehryho architektonická firma Frank O. Gehry & Associates se rozrostla na 140 zaměstnanců a realizovala své projekty v zemích jako Česká republika (Tančící dům), Francie, Německo, Japonsko, Skotsko, Španělsko, Švýcarsko a Spojené státy americké.

Režisér, herec a producent Sydney Pollack natočil za svůj život přibližně dvacet hraných filmů. Svůj první celovečerní dokument Skici Franka Gehryho (dokončeno v roce 2005) začal točit ve svých šedesáti šesti letech.

Jeho snímky se dočkaly dohromady 46-ti nominací na Oskara - tři pro Pollacka jako nejlepšího režiséra a dva za nejlepší film. Nejúspěšnějším filmem podle kritiků byly Vzpomínky na Afriku (Out of Africa), které v roce 1986 získaly sedm Oskarů, včetně ocenění za nejlepší film a nejlepší režii. Film Tootsie (Tootsie) byl v roce 1982 oceněn cenou newyorských filmových kritiků (New York Film Critics’ Award), Tři dny Kondora (Three Days of the Condor) v roce 1976 zase cenou David di Donatello Award.